درمان دیابت نوع 1 با سلولهای بنیادی

 محققین استرالیایی نوعی سلول بنیادی را در پانکراس شناسایی کردند که قادربه تبدیل به سلولهای تولید کننده ی انسولین هستند. این یافته ها،  ما را به روزی که افراد مبتلا به  دیابت نوع 1 درمان شوند و خود قادر به تولید انسولین باشند، نزدیک تر می کند.

این کشف از کار دانشمندان در انستیتو تحقیقات پزشکی Walter and Eliza Hall  در ویکتوریا حاصل گردید. نتایج این کار بصورت آنلاین در PLoS ONE  (9 نوامبر) منتشر گردید.

دیابت نوع یک

در بیماری دیابت نوع 1 سیستم ایمنی بدن به سلولهای تولید کننده ی انسولین درپانکراس حمله می کنند. بدون وجود انسولین بدن قادر به کنترل قند خون یا گلوکز نیست  که نتیجه ی  آن ایجاد آسیب های جدی به ارگانها است بالا رفتن قندخون می تواند مرگ زا باشد.

 بیماران مبتلا به دیابت روزانه باید چندین بار انسولین را بصورت تزریقی دریافت کنند اما روشهای دریافت انسولین (پمپ یا تزریق) روشهای بی نقصی نیستند و بیماران را در معرض خطرات درازمدت این بیماری قرار میدهد.

اشاره  به سلولهای مبدا

دراین مقاله ، دکتر Ilia Banakhو پرفسور Len Harrisonو همکارانش توضیح دادند که چگونه سلولهای بنیادی را شناسایی و از پانکراس فرد بالغ جدا کردند و سپس با روشی توانستند آنها را به سلولهای بتا  که قادر به ترشح انسولین درپاسخ به گلوکز هستند، تبدیل کنند.

پرفسور Harrisonتوضیح میدهد که چگونه موقعیت های قبلی در تولید سلولهای ترشح کننده ی انسولین از پانکراس افراد بالغ از طریق سلولهایی که شباهت به خصوصیات سلولهای بنیادی دارند کمک نموده است اما آنچه موجب شگفتی  است مبدا این سلولها است، دانشمندان نشان دادند که تعداد این سلولها و توانایی تبدیل به سلولهای تولید کننده ی انسولین  در پاسخ به جراحت پانکراس افزایش می یابد.

 دانشمندان ابتدا کارخود را در لوله ی آزمایش انجام دادند و سپس این روش را در موشها آزمایش کردد.

محققین می گویند: تولید انسولین هنگامیکه بافت در حفره ی خونرسانی شده  به بدن موش دیابتی پیوند زده می شود، حفظ می شود.

محققین براین باورند که کشف آنها شواهد بیشتری درمورد این واقعیت که سلولهای  بنیادی تنها در جنین موجود نیست ، فراهم کرده است.این بدان معنی است که  افراد مبتلا به دیابت نوع یک روزی قادر خواهد بود از طریق سلولهای بتای خود به تولید انسولین بپردازند.

 این یافته ها نشان میدهد پتانسیل تولید مجدد سلولهای بتا در همه ی ما وجود دارد، حتی در بالغین، دکترHarrisonکه یک دانشمند بالینی است در 14 نوامبر سال 2012 ( روز جهانی دیابت) جایزه ی دیابت را از مقامات استرالیایی دریافت کرد.

دکتر Harrisonمی گوید: در دراز مدت ، ما امیدواریم که افراد مبتلا به دیابت قادر شوند که سلولهای بتای خود را بازسازی کنند. این بدان معنی است که آنها به تولید انسولین خود بپردازند و کنترل مجدد قندخون خود را بدست آورند و به این ترتیب درمان می شوند.البته ، این استراتژی فقط زمانی کارآمد خواهد بود که راههایی بیابیم که به حمله ی سیستم ایمنی بر سلولهای تولید کننده ی انسولین غلبه کنیم.

 این تحقیقات توسط بنیاد JDRFومرکز تحقیقات پزشکی و بهداشت ملی استرالیا ودولت استرالیا حمایت گردید.

منبع: www. medicalnewstoday.com